Wolfsburg/Ženeva, březen 2014. V roce 1974, přesně před 40 lety, debutovala na Ženevském autosalonu první generace modelové řady Scirocco. Toto kupé od té doby obohacuje, jako agilní, stylově vytříbený a cenově dostupný sportovní vůz, životy řidičů, kteří touží po radosti z dynamické jízdy.
Deset nejdůležitějších faktů ke světové premiéře nejnovějšího modelu Scirocco:
Volkswagen nyní představuje – opět v Ženevě – ve světové premiéře nejnovější provedení aktuální generace ikony, které se prodalo již více než jeden milion vozů. Nové Scirocco se prezentuje v technicky i stylisticky zdokonalené podobě. Například v oblasti motorů tvoří nyní nabídku celkem šest jednotek s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním paliva. Všechny patří k nejnovější generaci čtyřválcových motorů Volkswagen a splňují emisní normu EU6. A navíc jsou až o 19 procent úspornější. Modely Scirocco, poháněné motorem o výkonu až 162 kW/220 k, jsou sériově vybaveny systémem start-stop a režimem rekuperace kinetické energie. V Evropě sahá rozpětí výkonů čtyř zážehových jednotek TSI a dvou vznětových motorů TDI od 92 kW/125 k do 206 kW/280 k. Všechny motory nabízejí navzdory snížené spotřebě paliva vyšší výkon. Největší výkonový skok zaznamenalo nové Scirocco 2.0 TSI s výkonem 132 kW/180 k (dosud 1.4 TSI s výkonem 118 kW/160 k) a Scirocco R o výkonu 280 k (dosud 195 kW/265 k).
Ještě ostřejší exteriér a atraktivnější interiér. Vnějšími znaky modelu Scirocco „2014“ jsou nově navržené přední a zadní partie včetně nově koncipovaných předních světlometů a zadních světlometů LED. Přední světlomety jsou osazeny halogenovými žárovkami H7, alternativně je k dispozici bi-xenonové provedení. Logo VW na zádi je nyní otočné a slouží jako madlo pro otvírání zadního výklopného víka. V interiéru, který je sériově vybaven sportovními sedadly a kůží obšitým sportovním volantem, zvyšují atraktivitu sportovního vozu mimo jiné nové tkaniny a barvy. Mezi nové technické prvky výbavy patří speciálně pro Scirocco navržený audiosystém Dynaudio Excite a parkovací asistent ParkAssist s automatickým řízením. Další novinkou na palubě jsou sériově dodávané přídavné přístroje (ukazatel plnicího tlaku, stopky, ukazatel teploty motorového oleje), které připomínají první Scirocco.
Scirocco přijde na trh v létě. Volkswagen bude i nejnovější Scirocco vyrábět ve svém portugalském závodě u Lisabonu. Kompaktní sportovní vůz se začne prodávat nejprve v Evropě, a to od poloviny srpna. Krátce poté budou následovat další velké trhy, jako Čína, Argentina, Turecko, Austrálie, Rusko a Jižní Korea.
Exteriér modelu Scirocco
Dynamický design. Design tvoří optický rámec celkové koncepce sportovního vozu Scirocco. Svou nezaměnitelnou siluetou, charakteristickou zádí, suverénní přídí a přitažlivými proporcemi ukazuje kupé i po vizuální stránce, že nabízí vysokou míru agility, a tím i radosti z jízdy. Stejně jako první Scirocco je i třetí generace tohoto sportovního vozu považována za stylistickou ikonu. Proto byl design modelu Scirocco jen opatrně přiostřen, přestože je na první pohled patrné, že se jedná o „nový“ vůz s ještě rozvinutějším charakterem.
Nová příď. Nový vzhled přídě tvoří precizně vedené linie, kompletně nový světelný podpis světlometů a úzké aerodynamické prvky po stranách na nárazníku, ve stylu Golfu GTI. Nové Scirocco má výraznější kontury a působí širším dojmem díky plochám v nárazníku, které jsou nyní lakované barvou karoserie místo dosavadní černé. U světlých laků tvoří nepřehlédnutelný kontrast úzké aerodynamické prvky a černý, směrem nahoru otevřený rámeček v nárazníku. Rovněž černé a nově tvarované jsou otvory pro přívod vzduchu, velký ve spodní části a menší v horní části přídě. Scirocco je společně s modely XL1 a Beetle jediným vozem Volkswagen, u něhož se logo VW nachází na kapotě motoru. Parkovací senzory ParkPilot, které zvukovou signalizací upozorňují na přibližující se překážku, se nyní dodávají i pro přední nárazník, aby byla příď lépe chráněna před poškozením při parkování.
Nové světlomety. Pro všechny vozy Volkswagen je typický výrazný světelný design. U nového modelu Scirocco je tento světelný „otisk prstů“ mimořádně zajímavý ve spojení s novými bi-xenonovými světlomety. Pod xenonový modul integrovali inženýři a designéři úzký, klenutý pás diod LED, který vypadá jako oční víčko a plní funkci světel pro denní svícení. Samostatně na okrajích nárazníku jsou uloženy ukazatele směru, mlhové světlomety a – v základní výbavě – světlomety pro denní svícení. Vizuálně je od sebe oddělují již zmiňované aerodynamické prvky. Společně s výplní spodního otvoru pro přívod vzduchu v barvě karoserie je tím opět zdůrazněna šířka vozu. Scirocco díky novému designu budí navíc dojem, že je ještě víc přikrčeno k silnici.
Nová záď. Podle DNA designu značky Volkswagen je šířka vozu zdůrazněna horizontálními stylistickými prvky na přídi a zádi. U nového modelu Scirocco je tento efekt ještě více umocněn zcela nově navrženými zadními světlomety LED a rovněž novým zadním výklopným víkem. Zadní světlomety se světelnou konturou ve tvaru písmene C se směrem k podélné ose vozidla zužují a zasahují dál do zadního víka, jímž prochází horizontální světelná hrana pod zadním oknem. Do tohoto mohutného a precizního designu zapadá nový černý difuzor, který opticky snižuje výšku nárazníku a stejným způsobem ovlivňuje i vnímání proporcí vozu. Praktickým prvkem je již výše uvedené logo VW, které se při zatlačení natočí kolem vodorovné osy vzhůru, aby posloužilo jako madlo, chráněné před znečištěním, k otevření zadního výklopného víka. Rovněž tabulka registrační značky je sériově osvětlena diodami LED.
Nová kola a barvy. Při pohledu z boku jsou nápadná nově navržená 17“ (typ „Shanghai“) nebo 18“ kola z lehké slitiny (typ „Lisboa“ a „Salvador“). Scirocco je sériově vybaveno 17“ koly z lehké slitiny typu „Long Beach“ a pneumatikami s šířkou 205 mm (od 110 kW s šířkou 225 mm). Na přání může být kupé objednáno – a i to je novinka – mimo jiné s legendárními 18“ nebo 19“ koly z lehké slitiny „Talladega“, která byla dosud vyhrazena modelu Scirocco R. Nově bylo do nabídky zařazeno pět z celkem 13 barev: tři nemetalické barvy „bílá - Pure White“, „červená – Flash Rot“ a „šedá - Uranogrey“, společně s metalickými laky „fialová – Ultra Violet“ a „zlatá - Pyramid Gold“.
Exteriér modelu Scirocco R. Na vrcholu modelové řady stojí Scirocco R, které se tradičně vyznačuje svébytnými stylistickými prvky a výbavou. Příkladem jsou přední a zadní spoilery v závodním stylu nebo kola. Vpředu jsou mimořádně nápadné tři velké, leskle černé výplně otvorů pro přívod vzduchu, sériově dodávané bi-xenonové světlomety, světlomety LED pro denní svícení a ukazatele směru s diodami LED. Při pohledu z boku dodávají vozu jedinečný vzhled mimo jiné kryty vnějších zpětných zrcátek v matné chromované úpravě, rozšířené boční prahy ve stylu „R“ a černě lakované brzdové třmeny s logem „R“. Vzadu opět patří mezi charakteristické prvky verze „R“ chromované koncovky výfukové soustavy (po jedné na levé i pravé straně) a větší střešní spoiler. Novinkou v oblasti zádě jsou velké otvory v nárazníku pro odvádění vzduchu. Rovněž nově byla navržena 18“ sériová kola modelu Scirocco R s označením „Cadiz“. Na přání lze tato kola z lehké slitiny objednat také s průměrem ráfku 19 palců.
Interiér modelu Scirocco
Přídavné přístroje jako v prvním modelu Scirocco. Nová verze modelu Scirocco byla v mnoha ohledech zdokonalena také v interiéru. Do oka okamžitě padne optimalizovaná přístrojová deska na straně spolujezdce, jejíž výrazná horizontální hrana vizuálně odlehčuje těleso přístrojové desky. Kryty výdechů ventilační soustavy a centrální panel kolem navigační jednotky se vzhledem hliníku jsou nyní hladce zapuštěny do přístrojové desky, a podtrhují tak velmi dobrou kvalitu zpracování a vysokou hodnotu interiéru. Scirocco je nyní, podobně jako například Golf GTI, navíc vybaveno novými sdruženými přístroji ve válcovém designu. Přístroje mají nové grafické zpracování a jsou ohraničeny ušlechtilými rámečky s hliníkovou povrchovou úpravou. Od Golfu GTI byl odvozen rovněž design volantů. Sériová výbava kromě toho zahrnuje tři přídavné přístroje umístěné nad středovou konzolou: ukazatel plnicího tlaku, stopky a ukazatel teploty motorového oleje. Tyto přístroje jsou vzpomínkou na první Scirocco, u něhož byly v závislosti na verzi výbavy uloženy dva přídavné přístroje níž ve středové konzole. Nové Scirocco je samozřejmě i nadále sériově vybaveno mimo jiné klimatizací, asistentem pro rozjezd do kopce, elektrickým ovládáním oken bočních dveří a sportovními sedadly.
Sportovní ozdobné obložení, tkaniny a barvy. Vedle páky ruční brzdy se nyní nalézá úložná schránka, kterou lze uzavřít žaluzií. Nové ozdobné obložení s označením „Checkered Black“ na středovém panelu navazuje zcela záměrně vizuální spojení se světem Golfu GTI. V neposlední řadě byla nově navržena sedadla s nově sestavenou nabídkou potahových materiálů. Mezi novinky patří tkanina „Matthew“ (károvaný vzorek s titanově černými vnějšími plochami sedadel), potahy z Alcantary „Greg“ v barevných odstínech „Ceramique“, „Deep Mocca“ a „titanově černá - Titanschwarz“, jakož i barevné varianty „Ceramique“, „Sioux“ a „černá ve stylu Carbon“ pro čalounění kůží „Vienna“. Rovněž nové je světlé provedení „Ce-ramique“ pro spodní část přístrojové desky, výplně dveří a středovou konzolu, nabízené namísto „černé“.
Interiér modelu Scirocco R. Stejně jako exteriér nese i interiér modelu Scirocco R rukopis společnosti Volkswagen R GmbH. Mezi individualizované prvky výbavy patří potahy sedadel „Race“ s logem „R“ a krystalově šedým ozdobným stehováním, dále černé čalounění stropu, ozdobné obložení „Carbon Race“, lesklé ozdobné prvky v odstínu „Piano Black“ (panel rádia, multifunkční sportovní volant obšitý kůží a vnitřní madla dveří) a pedály z ušlechtilé oceli. Tradiční jsou rovněž modré ručičky specifických přístrojů „R“ a hliníkové prahové lišty s logem „R“.
Motory pro Scirocco
Až o 19 procent úspornější. Scirocco 2014 představené ve světové premiéře na Ženevském autosalonu se bude dodávat s nejnovější generací čtyřválcových motorů Volkswagen. Zdokonalené, resp. nové motory s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním paliva splňují bez výjimky přísnou emisní normu EU6. Kromě toho jsou až o 19 procent úspornější. Všechny verze motorů dosahují navzdory nižší spotřebě paliva vyššího výkonu. Všechny nové modely Scirocco s výkonem až 162 kW/220 k jsou sériově vybaveny systémem start-stop a režimem rekuperace kinetické energie. S výjimkou vstupního motoru (1.4 TSI) mohou být všechny motory pro model Scirocco na přání kombinovány s dvouspojkovou převodovkou DSG.
Zážehové motory s výkonem 125 k až 280 k. Čtyři zážehové motory TSI s přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním turbodmychadlem pokrývají široké rozpětí výkonů od 92 kW/125 k přes 132 kW/180 k a 162 kW/220 k až po 206 kW/280 k u výjimečného modelu Scirocco R. Poprvé nalézá ve vozu značky Volkswagen uplatnění jednotka 1.4 TSI s výkonem 125 k. Tento vstupní motor pro Scirocco spotřebuje o 1,0 litru paliva méně než předchůdce. Další novinkou v nabídce pro atraktivní kupé je čtyřválec 2.0 TSI s výkonem 180 k, který v Evropě nahradí jednotku 1.4 TSI s výkonem 118 kW/160 k. Přestože je nový motor o 20 k výkonnější, ušetří oproti 160k verzi 0,6 litru paliva. Z Golfu GTI byla adaptována další novinka pod kapotou modelu Scirocco v podobě motoru 2.0 TSI o výkonu 220 k. Snížení spotřeby paliva o 1,4 litru v porovnání s předchůdcem odpovídá již zmiňovaným 19 procentům.
Vznětové motory nabízejí 150 k a 184 k. Dvojice turbodieselů TDI pro Scirocco dosahuje nyní výkonu 110 kW/150 k a 135 kW/184 k. Oba motory jsou se spotřebou 4,1 l/100 km (150 k), resp. 4,3 l/100 km extrémně úsporné. V porovnání s méně výkonnými motory předchůdce byla spotřeba paliva snížena u obou TDI o 0,8 litru.
Čtyři motory TSI a dvě jednotky TDI. Přehled motorů, jejich výkonu, nárůstu výkonu a spotřeby paliva (verze s šestistupňovou mechanickou převodovkou):
1.4 TSI: 92 kW/125 k (+3 k); 5,4 l/100 km; 125 g CO2/km.
2.0 TSI: 132 kW/180 k (+20 k); 6,0 l/100 km; 139 g CO2/km.
2.0 TSI: 162 kW/220 k (+10 k); 6,0 l/100 km; 139 g CO2/km.
2.0 TSI: 206 kW/280 k (+15 k); 8,0 l/100 km; 187 g CO2/km.
2.0 TDI: 110 kW/150 k (+10 k); 4,1 l/100 km; 107 g CO2/km.
2.0 TDI: 135 kW/184 k (+7 k); 4,3 l/100 km; 111 g CO2/km.