Supersportovní Audi R8 je nyní ještě ostřejší

Praha, 25. července 2012 – Vysokovýkonné sportovní vozy Audi R8 jsou nyní ještě atraktivnější a dynamičtější. Novým špičkovým modelem této řady je R8 V10 plus, zatímco přenos hnací síly zajišťuje od základu nově vyvinutá sedmistupňová převodovka S tronic. Přední světlomety LED a nové zadní dynamické směrové ukazatele patří u všech variant k sériové výbavě.

  • Modelová řada Audi R8 byla v mnoha detailech přepracována
  • Novým špičkovým modelem je R8 V10 plus, nová sedmistupňová převodovka S tronic pro všechny varianty
  • Světlomety LED a dynamické směrové ukazatele v sériové výbavě
obrazek

Audi R8, vyvinuté a vyráběné společností quattro GmbH, stojí na silnici přikrčeně jako šelma připravená ke skoku, což dokládají i proporce vycházející z délky 4,44 metru, šířky 1,90 metru a výšky jen 1,25 metru (Spyder: 1,24 metru). Vzhled supersportovního vozu je ještě ostřejší díky novým detailům. Maska chladiče Singleframe se zkosenými horními rohy dostala leskle černě lakovanou mřížku. U desetiválcových variant jsou příčky v masce chladiče zdobeny chromovanými horizontálními lamelami. Rovněž nárazník je nový a v otvorech pro přívod vzduchu jsou vždy tři příčky. Na přání montuje Audi přední spoiler z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny. U nového modelu R8 V10 plus patří přední spoiler k sériové výbavě.

U všech variant Audi R8 jsou nyní součástí sériové výbavy světlomety LED s novou technikou. Elektroluminiscenční diody pro dálkové a potkávací světlomety jsou umístěny nad i pod pásem světel pro denní svícení, který díky speciálnímu ovládání diod LED přebírá funkci směrových ukazatelů. Do světlometů je integrována také funkce statických světel pro odbočování.

V případě nového špičkového modelu R8 V10 plus jsou kryty vnějších zpětných zrcátek a stěny bočních přívodů vzduchu (u karosářské varianty kupé) vyrobeny z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. U desetiválců vystupují vnější stěny bočních přívodů vzduchu více do prostoru než u osmiválců a jsou opatřeny speciálními hranami. Malé rozdíly se nalézají rovněž v oblasti bočních prahů. Mřížky ventilačních otvorů vedle zadního okna mají u modelu R8 V10 Coupé matnou povrchovou úpravu se vzhledem hliníku (u modelů R8 V8 Coupé a R8 V10 plus jsou matně černé). Na přání osvětlují motorový prostor diody LED. Model R8 V10 plus je sériově vybaven osvětlením a částečným obložením motoru panely z uhlíkového kompozitu.

Zadní partii modelu Audi R8 dominují světlomety LED. Inovací značky Audi jsou dynamické směrové ukazatele na spodních okrajích svítilen – jejich světla běží vždy k vnější straně ve směru odbočování. Nad plochou mezi otvory pro přívod vzduchu, které jsou u modelů R8 V10 lakovány leskle černou barvou, je umístěno nové logo v podobě písmena „R“, jež je částečně umístěno na červeném kosočtverci, značce oddělení Audi Sport. Velký difuzor vyrobený na přání z uhlíkového kompozitu (sériová výbava u modelu R8 V10 plus) zasahuje vysoko do nárazníku. Výfuková soustava ústí u všech motorů do dvou kulatých koncovek výfuku s lesklou povrchovou úpravou. Model R8 V10 plus má černé koncovky.

Audi dodává modely R8 ve dvou nemetalických barvách bílá Ibis a červená Brillant, dále ve čtyřech metalických odstínech nebo v pěti lacích s perleťovým, resp. krystalickým efektem. Exkluzivně pro model R8 V10 plus je v nabídce lak s matným povrchem. Pro boční přívody vzduchu u kupé mají zákazníci na výběr osm barev, střecha modelu R8 Spyder může být černá, červená nebo hnědá.

obrazek

R8 využívá veškerých kompetencí značky Audi v oblasti lehké konstrukce ultra. Hliníková karoserie s prostorovým rámem ASF (Audi Space Frame) váží v případě kupé pouhých 210 kilogramů. U verze Spyder to je 216 kilogramů. Audi R8 V8 Coupé s mechanickou převodovkou má pohotovostní hmotnost jen 1560 kilogramů, otevřená verze sportovního vozu váží 1660 kilogramů. U modelu R8 V10 plus, dodávaného pouze jako kupé, stojí v přehledu technických údajů hodnota 1570 kilogramů. U této novinky přispívají ke snížení hmotnosti nastavitelná skořepinová sedadla se strukturou z plastu vyztuženého skleněnými vlákny, dále menší rozsah použití izolačních materiálů, speciální kola z lehké slitiny a komponenty podvozku, mezi něž patří sériově montovaná brzdová soustava s keramickými kotouči, a karosářské díly z uhlíkového kompozitu.

U verze Audi R8 Spyder je z uhlíkového kompozitu také víko schránky pro plátěnou skládací střechu a boční díly. Korunou konceptu lehké konstrukce ultra je elegantní lehká plátěná skládací střecha, jejíž kostra je z velké části vyrobena z hliníku a hořčíku. Střecha se otvírá a zavírá elektrohydraulicky během 19 sekund, a to i za jízdy rychlostí až 50 km/h. Od střechy odděleně je v dělicí stěně mezi interiérem a motorovým prostorem umístěno vyhřívané skleněné zadní okno, které lze zasunout a vysunout elektricky pomocí tlačítka. Zadní okno slouží také jako větrná clona. Při hrozícím převrácení vozu se za sedadly extrémně rychle vysunou dva odolné profily ovládané silou pružiny.

Stejně jako v motoristickém sportu je aerodynamické řešení karoserie modelu Audi R8 koncipováno tak, aby proudění vzduchu vytvářelo co největší přítlak. Na spodní části vozu je umístěno pět vzduchových trysek NACA a dva difuzory vpředu, které zvyšují přítlak na přední nápravě. V závislosti na motoru, resp. druhu karoserie je hodnota součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,35 nebo 0,36. Čelní plocha A = 1,99 m2.

Montáž motorů probíhá ručně. Motory V8 se zdvihovým objemem 4163 cm3 a V10 se zdvihovým objemem 5204 cm3 jsou atmosféricky plněné vysokovýkonné jednotky překypující výkonem a fascinující dynamikou i zvukovým projevem. Emise CO2 klesly v kombinaci s novou sedmistupňovou převodovkou S tronic až o 22 gramů a čas potřebný pro sprint z nuly na 100 km/h je o tři desetiny sekundy kratší. Oba motory jsou kompaktní a relativně lehké. Blok motoru je vyroben ze slitiny hliníku a křemíku a konstrukce s výztužným rámem spodní části klikové skříně propůjčuje motoru vysokou úroveň tuhosti. Mazání se suchou klikovou skříní umožňuje nízkou výšku agregátů. Tlakové oběhové čerpadlo pracuje v závislosti na zatížení, čímž zvyšuje účinnost motoru.

Přímé vstřikování benzinu FSI umožňuje provoz s vysokým kompresním poměrem 12,5:1. Ventily jsou ovládány čtyřmi nastavitelnými vačkovými hřídeli. Klapky v sacích kanálech uvádějí nasávaný vzduch při nízkém zatížení a nízkých otáčkách do cíleného pohybu se spirálovitou rotací. Výfuková soustava je konstruována pro nízkou úroveň zpětného tlaku. V obou koncovkách výfuku jsou umístěny výfukové klapky. Při velkém přidání plynu se otevřou a zvuk získá na ještě větší intenzitě.

Motor 4.2 FSI dosahuje nejvyššího výkonu 316 kW (430 k) při 7900 min-1 a mezi 4500 a 6000 min-1 poskytuje maximální točivý moment 430 N.m. R8 Coupé s tímto motorem a převodovkou S tronic zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,3 sekundy a pokračuje až k nejvyšší rychlosti 300 km/h (s mechanickou převodovkou: 4,6 sekundy a 302 km/h). Pro model R8 V8 Spyder platí následující hodnoty: 4,5 sekundy, resp. 4,8 sekundy, a rovněž 300 km/h. R8 V8 quattro v provedení kupé s převodovkou S tronic spotřebuje v průměru 12,4 litru paliva na 100 km.

Motor V10 nabízí točivý moment 530 N.m při 6500 min-1 a jeho výkonová křivka vrcholí při 8000 min-1 hodnotou 386 kW (525 k). Konstrukce klikového hřídele se společnými čepy znamená nepravidelné intervaly zapalování 54 a 90 stupňů. Tato konstrukce spojuje maximální tuhost s nízkou hmotností a zároveň vytváří jedinečný zvuk motoru V10 připomínající závodní vozy.

obrazek

Audi R8 V10 Coupé s převodovkou S tronic zrychlí z nuly na 100 km/h za 3,6 sekundy a jeho nejvyšší rychlost činí 314 km/h. S mechanickou převodovkou se tyto hodnoty mění na 3,9 sekundy a 316 km/h. U modelu R8 V10 Spyder s převodovkou S tronic je standardní sprint otázkou 3,8 sekundy a nejvyšší rychlosti je dosaženo při 311 km/h (s mechanickou převodovkou: 4,1 sekundy a 313 km/h). Spotřeba paliva je u modelu R8 V10 Coupé s převodovkou S tronic v průměru 13,1 litru na 100 km.

Novým špičkovým modelem řady je Audi R8 V10 plus, jehož nejvyšší výkon je 404 kW (550 k) a maximální točivý moment 540 N.m při 6500 min-1. Model R8 V10 plus, dodávaný pouze jako kupé, je s převodovkou S tronic katapultován z nuly na 100 km/h za 3,5 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 317 km/h. Průměrná spotřeba paliva je 12,9 litru na 100 km. S mechanickou převodovkou jsou tato klíčová data 3,8 sekundy, 319 km/h a 14,9 l/100 km.

Pro přepracované modely Audi R8 jsou k dispozici dva druhy převodovek. Šestistupňová mechanická převodovka s řadicí pákou v otevřené kulise z ušlechtilé oceli se dodává sériově s motorem V8 a na přání s motorem V10. Nová sedmistupňová převodovka S tronic – na přání pro V8 a sériově pro V10 – má sportovně těsné odstupňování, přičemž nejvyšší převodový stupeň má dlouhý převod. Řidič může u dvouspojkové převodovky vzít řazení do svých rukou prostřednictvím páky voliče nebo pádel na volantu. Alternativou je sportovní režim. Na povel tlačítka zařídí funkce launch control rozjezd se zvýšenými otáčkami motoru a optimálním prokluzem pneumatik.

Nová sedmistupňová převodovka S tronic s tříhřídelovou konstrukcí má délku necelých 60 centimetrů. Novinkou je umístění dvou lamelových spojek za sebou. Spojky ovládají dvě na sobě nezávislé dílčí převodovky. Samotné řazení se tak omezuje pouze na otevření jedné spojky a souběžné sepnutí druhé spojky. Tento proces proběhne během několika setin sekundy téměř bez přerušení toku hnací síly. Vše probíhá tak dynamiky, plynule a komfortně, že posádka řazení sotva zaznamená.

Ze sedmistupňové převodovky S tronic vede spojovací hřídel blokem motoru k přední nápravě, kde zajišťuje rozdělování točivého momentu viskózní spojka. V běžném provozu přenáší cca 15 procent hnací síly na přední nápravu. Začnou-li se protáčet zadní kola, směřuje dopředu dalších maximálně 15 procent. Na zadní nápravě pracuje mechanický samosvorný diferenciál. Větší důraz na zadní nápravu při rozdělení hnací síly ideálně ladí s koncepcí Audi R8, jehož motor je uložen uprostřed před zadní nápravou. Hmotnost vozidla je rozdělena mezi přední a zadní nápravu v poměru 43:57 % s drobnými rozdíly mezi jednotlivými variantami.

Podvozek vysokovýkonného sportovního vozu využívá techniku ze světa motoristického sportu. Všechna čtyři kola jsou zavěšena na dvojicích kovaných trojúhelníkových příčných ramen z hliníku. Model R8 V10 plus má speciálně vyladěné pružiny a tlumiče a na přední nápravě patřičně upravené hodnoty odklonu kol. Adaptivní tlumení Audi magnetic ride se dodává sériově pro modely R8 V10, pro varianty V8 pak na přání. Řidič má u adaptivního tlumení na výběr mezi normálním a sportovním režimem. Řízení s posilovačem poskytuje velmi citlivou zpětnou vazbu a pracuje se sportovně strmým převodem.

Přepracované modely R8 jezdí na velkých kolech. U motoru V8 mají sériově dodávaná kola rozměry 8,5 J x 18 vpředu a 10,5 J x 18 vzadu. Tomu odpovídají rozměry pneumatik 235/40 a 285/35. U verzí V10 montuje Audi 19“ kola s šířkou 8,5 a 11 palců. Pneumatiky mají rozměry 235/35, resp. 295/30. Nabídka výbavy na přání zahrnuje kola s mimořádně atraktivním designem. Na výběr jsou kola s lesklou povrchovou úpravou, se vzhledem titanu nebo (u modelu R8 V10 plus) v leskle černém provedení.

obrazek

Ocelové brzdové kotouče vysokovýkonného sportovního vozu jsou vnitřně chlazené, odvrtávané a spojené s hliníkovými středy pomocí čepů. Nová vlnitá konstrukce vnějších okrajů kotoučů snižuje hmotnost celkem o cca dva kilogramy v porovnání s kulatými kotouči stejného rozměru. Hliníkové pevné třmeny pracují vpředu s osmi pístky, vzadu se čtyřmi. Společně s 19“ koly montuje Audi na přání brzdové kotouče z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny (sériově u modelu R8 V10 plus). Elektronický stabilizační systém ESC disponuje sportovním režimem a řidič ho může kompletně vypnout. Audi R8 je sportovním vozem s velkými praktickými talenty. Zavazadlový prostor vpředu nabízí objem 100 litrů a u kupé je za sedadly k dispozici dalších 90 litrů. Dlouhý rozvor 2,65 metru umožňuje velkorysou nabídku místa. V interiéru vládne závodní atmosféra na luxusní úrovni. Charakteristickým prvkem je monoposto – velký oblouk, který obklopuje přístrojovou desku na straně řidiče. Výrazněji tvarované sportovní multifunkční provedení volantu s dole zploštělým věncem obšitým kůží má nové logo R8, které se nachází také na řadicí páce, resp. páce voliče, na prahových lištách, ve sdruženém přístroji a na uvítací grafice palubního monitoru.

Sportovní sedadla jsou elektricky nastavitelná, u verzí V8 na přání a u variant V10 sériově. V závislosti na modelové variantě jsou potahy tvořeny kombinací Alcantary a kůže nebo jemnou kůží Nappa. Speciální pigmentace u verze R8 Spyder omezuje zahřívání povrchu kůže na přímém slunci. Audi nabízí na přání skořepinová sedadla s výrazněji tvarovanými bočními polštáři pro účinnější boční vedení (sériová výbava u modelu R8 V10 plus).

Na mnoha ovládacích a ozdobných prvcích se lesknou decentní chromované lišty nebo černý lak. Ručičky ve sdruženém přístroji a pádla pro manuální řazení jsou mírně přepracovány. Středová konzola a páka ruční brzdy jsou potaženy kůží zdobenou jemným stehováním. U modelů V10 je panel kolem sériově dodávaného navigačního systému plus rovněž potažen kůží.

U celokoženého čalounění interiéru jemnou kůží Nappa s kosočtvercovým prošíváním jsou kosočtvercové vzory na sedadlech a ve výplních dveří. Pro R8 Coupé je jako doplněk nabízeno prošívané čalounění stropu Alcantarou. Zákazníci požadující ještě více individuality se mohou rozhodnout pro kožené prvky v různých barvách, pro ozdobné obložení Carbon Sigma (sériově u modelu R8 V10 plus) nebo pro úpravu se vzhledem klavírního laku. Kromě toho je připraven široký výběr stylistických a kožených paketů v rámci programu individuálních výbav Audi exclusive.

Modely R8 V10 a R8 V10 plus jsou sériově vybaveny navigačním systémem plus a audiosystémem Bang & Olufsen. Mezi další prvky výbavy na přání dostupné pro všechny varianty R8 patří mimo jiné asistent dálkových světlometů, paket úložných prostorů, různé sady kufrů, příprava pro mobilní telefon včetně mikrofonu uloženého v bezpečnostním pásu a hlasového ovládání, jakož i parkovací asistent plus se zadní kamerou.

Evropští zákazníci dostanou první přepracované modely Audi R8 koncem letošního roku. Cena pro český trh nebyla zatím stanovena.

Pro správné fungování těchto stránek ukládáme cookies.


VW
~
Seat
~
VW užitkové
~