Praha, 21. prosince 2011 – Audi korunuje svou úspěšnou modelovou řadu A1 exkluzivním vrcholným modelem A1 quattro. Limitovaná edice 333 exemplářů s nevšední dynamikou míří na vrchol třídy malých vozů. Dvoulitrový turbomotor této novinky poskytuje nejvyšší výkon 188 kW (256 k) a točivý moment 350 N.m, který je přenášen na všechna čtyři kola. Audi A1 quattro zvládne sprint z nuly na 100 km/h za 5,7 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 245 km/h.
Pod kapotou modelu A1 quattro je uložena jednotka 2.0 TFSI. Čtyřválec se zdvihovým objemem 1984 cm3 kombinuje v klasickém stylu značky Audi přímé vstřikování benzinu a přeplňování turbodmychadlem. Mezi nejvýznamnější prvky jeho konstrukce patří proměnné časování sacích ventilů a dvojice vyvažovacích hřídelů, která zajišťuje klidný běh. Maximální točivý moment je k dispozici nepřetržitě od 2500 do 4500 min-1 a nejvyšší výkon 188 kW (256 k) přichází při 6000 min-1.
Motor disponující čtyřventilovým rozvodem a projevující se sportovně sonorním zvukem je ve všech detailech optimalizován pro vysoký výkon a nízkou spotřebu paliva. Jako příklad může posloužit vstřikovací soustava common rail, přeplňování turbodmychadlem s chladičem stlačovaného vzduchu a elektronicky řízené olejové čerpadlo. Audi A1 quattro spotřebuje podle předběžných údajů méně než 8,5 litru benzinu na 100 kilometrů. Jízdní výkony jsou na úrovni kvalitních sportovních vozů. Standardní sprint je otázkou 5,7 sekundy a další akcelerace skončí až při 245 km/h.
Hnací síla motoru 2.0 TFSI je přenášena na vozovku prostřednictvím šestistupňové mechanické převodovky s precizním řazením a trvalého pohonu všech kol quattro, který přináší „náskok díky technice“ poprvé do třídy malých vozů. Srdcem systému quattro je elektronicky řízená a hydraulicky ovládaná lamelová spojka s lamelami v olejové lázni.
Za normálních podmínek přenáší spojka velkou část hnací síly motoru na přední kola. V případě, že by mělo dojít ke zhoršení trakce, dokáže hnací sílu přenést plynule dozadu stlačením lamel uvnitř spojky během několika milisekund. Při tvorbě hydraulického tlaku je elektrické čerpadlo podporováno tlakovým zásobníkem. Jakmile začne prokluzovat jen jedno kolo jedné nápravy, je okamžitě přibrzděno elektronickou uzávěrkou diferenciálu EDS.
Umístění lamelové spojky před zadním diferenciálem přispívá k harmonickému rozložení hmotnosti mezi nápravy. Podvozek modelu Audi A1 quattro je plně přizpůsoben dynamice poháněcího ústrojí. V porovnání s ostatními sériově vyráběnými modely je jeho nastavení výrazně tužší. Roli přední nápravy plní konstrukce McPherson, vzadu pracuje čtyřprvková náprava. Citlivé a účinné elektrohydraulické řízení má sportovně strmý převod 14,8:1.
Audi A1 quattro jezdí na kolech z lehké slitiny s rozměrem 8,0 J x 18, která mají exkluzivní design připomínající turbínu a povrchovou úpravu v odstínu „ledovcová bílá“. Rozměr pneumatik je 225/35. Přední kotoučové brzdy s vnitřním chlazením mají průměr 312 milimetrů a černé brzdové třmeny. Součástí stabilizačního systému ESP je sportovní režim. ESP lze také kompletně vypnout, například při jízdě po závodním okruhu.
Audi A1 quattro dává své speciální postavení najevo již na první pohled. Dodává se výhradně v metalické barvě „ledovcová bílá“ v kombinaci s leskle černou střechou. Z mohutných nárazníků vyzařuje síla, zatímco leskle černý rám a mřížka masky chladiče Singleframe kontrastují s okolními plochami karoserie. Ladně prohnutá žebra ve světlometech, tzv. „křídla“, jsou červená. Maska chladiče, střešní oblouk a zadní víko nesou loga quattro.
Vzadu jsou tmavá boční okna a střecha je zakončena velkým dvoubarevným křídlem. Černá barva je zdrojem nových impulzů na zadním výklopném víku a na difuzoru. Zadní světlomety LED jsou ztmavené a nárazník má markantní vzhled. Výfuková soustava má dvě leštěné koncovky vlevo a vpravo s průměrem 100 mm. A1 quattro je 3987 mm dlouhé, 1740 mm široké a 1416 mm vysoké, takže je o trochu delší než výchozí modely. Zavazadlový prostor pojme 210 litrů, se sklopenými opěradly zadních sedadel to je 860 litrů.
Sportovnímu interiéru Audi A1 quattro dominuje decentní černá. Sedadla a loketní opěrky ve dveřích jsou potaženy hedvábně jemnou kůží Nappa s kontrastním červeným stehováním. Mnohostranně nastavitelná sportovní sedadla S vpředu mají výrazné boční polštáře, integrované opěrky hlavy a na zadní straně kryt opěradla s nápisem quattro. Spodní část středové konzoly svítí leskle černým lakem, opěrka pro levou nohu a kryty pedálů jsou vyrobeny z kartáčované ušlechtilé oceli. Podlahové rohože jsou opatřeny obšitím s červeným stehováním a prahové lišty jsou zdobeny nápisy A1 quattro.
V panelu sdružených přístrojů jsou nápadné bílé ručičky přístrojů, červený otáčkoměr, logo quattro a barevný displej informačního systému řidiče. Dole zploštělý multifunkční sportovní volant s věncem obšitým červeně stehovanou kůží nese štítek se sériovým číslem vozu. Hlavice krátké řadicí páky je vyrobena z hliníku. Mnoho ovládacích prvků má vzhled hliníku.
Audi A1 quattro se bude dodávat od druhé poloviny roku 2012 a ke svým majitelům zamíří s kompletní výbavou, která zahrnuje mnoho prvků pocházejících bezprostředně z vyšší třídy. Mezi ně patří světlomety xenon plus, asistent dálkových světlometů, adaptivní brzdová světla, paket vnitřního osvětlení LED, senzor světla a deště, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, parkovací senzory vzadu, automatická klimatizace, poplašné zařízení, paket Schránky, komfortní klíček a tempomat.
Plně uspokojivá je rovněž výbava informačními a zábavními systémy. Ta zahrnuje měnič CD, digitální tuner, Audi Music Interface a MMI Navigation Plus. Zvuková aparatura Bose probouzí k životu 14 reproduktorů výkonem až 465 W. Hloubkové reproduktory ve dveřích jsou nepřímo osvětleny kombinací světlovodů a diod LED. Audi connect umožňuje připojení k internetu prostřednictvím systému Bluetooth Autotelefon online. Díky tomu je možné využívat za jízdy speciální webové služby jako například Google Earth. Spolucestující si mohou k integrovanému hotspotu WLAN připojit také svá přenosná zařízení.