Praha, 6. dubna 2016 – Volkswagen letos připomíná mimořádně „sportovní“ jubileum: Ve dnech 6. až 10. dubna 2016 budou na essenské výstavě Techno Classica probíhat oslavy 40. narozenin modelu Volkswagen Golf GTI, vozu, který se stal v průběhu uplynulých čtyř desetiletí skutečnou ikonou a dodnes dobývá srdce svých fanoušků jízdou na plný plyn.
Výstavní expozice oddělení Volkswagen Classic se nese v roce 2016 ve znamení modelu GTI. „Sportovní Golf“, jehož se mělo podle původního plánu vyrobit pouhých 5000 vozidel, se rychle stal velmi úspěšným modelem – od roku 1976 dodnes byly vyrobeny téměř dva miliony vozů Golf GTI. Volkswagen Classic tak na výstavě Techno Classica, v hale 7.0, představí mimořádně atraktivní výběr sedmi exkluzivních vozů Golf GTI, ilustrujících čtyři desetiletí historie GTI.
Exponáty pokrývají celé období od prvního modelu, který zrychlil tep fanoušků rychlých vozů, až po sedmou generaci. Vedle prvního GTI z roku 1976 bude stát GTI z roku 1983, který byl restaurován v rámci učňovského projektu, mistrovský Golf II GTI skupiny A z roku 1986, speciální model „Edition 20“ z roku 1997, Golf V GTI „Need for Speed“ z roku 2008, designérská studie GTI Roadster o výkonu 503 k z roku 2014 a zcela nový Golf GTI Clubsport s výkonem až 290 k a závodní technikou pro běžné silnice.
Podrobnější informace o vystavených exponátech GTI naleznete v závěru této tiskové zprávy.
Pamětníci, rapper a příběhy: Volkswagen Classic připravil pro výstavu Techno Classica atraktivní rámcový program
Kromě sedmi exponátů GTI nabízí Volkswagen Classic návštěvníkům výstavy Techno Classica rozmanitý rámcový program:
V den otevření 28. světové výstavy „oldtimerů“ zve Volkswagen Classic návštěvníky k diskuzi s pamětníky GTI. Například Anton Konrad, bývalý vedoucí oddělení komunikace koncernu Volkswagen a jeden z „otců GTI“, bude vyprávět neobvyklý příběh vzniku úspěšného sportovního Golfu. Bývalá designérka značky Volkswagen Gunhild Liljequistová byla, kromě mnoha dalších modelů Volkswagen, zodpovědná také za interiér prvního modelu Golf GTI a jeho typické prvky, jako je hlavice řadicí páky s golfovým míčkem a tkanina s károvým vzorem. Diskuzi bude moderovat Eberhard Kittler, zmocněnec oddělení Classic koncernu Volkswagen a vedoucí muzea Auto Museum Volkswagen, společně s motoristickým novinářem Knutem Simonem. Rozhovor se zástupci tisku se uskuteční 6. dubna 2016 ve 14:30 v expozici Volkswagen Classic v hale 7.0.
Při oslavě jubilea GTI nemůže samozřejmě chybět téma motoristického sportu. Hans-Joachim „Strietzel“ Stuck, jeden z nejznámějších německých závodních jezdců a sám majitel vozu Golf I GTI, se v první den výstavy podělí s odborníky o své zkušenosti z motoristického sportu. Návštěvníci budou mít možnost setkání s legendou motoristického sportu v expozici Volkswagen Classic ve dnech 6. a 9. dubna.
Rovněž v sobotu 9. dubna ovládnou expozici Volkswagen Classic baseballové čepice, vousy a „pohodové řeči“, protože do ní zavítá rapper MC Fitti a bude rozdávat autogramy. Rodák z Gifhornu je od raného mládí fanouškem značky Volkswagen. Jakým způsobem pogratuluje modelu Golf GTI, to prozradí až na výstavě Techno Classica.
Kdo by si chtěl odnést z výstavy automobilovou vzpomínku, ten se může i letos těšit na fotografování v expozici Volkswagen Classic. Stačí se nechat zvěčnit fotografem ve společnosti s vybraným GTI – fotografie jsou samozřejmě opět zdarma.
Jubilejní brožura Volkswagen Classic shrnuje 40 let na 40 stranách, na nichž nabízí kompletní historii modelu, podrobné informace a zajímavosti ze čtyř desetiletí historie GTI. Brožuru obdržíte bezplatně přímo ve výstavní expozici.
Volkswagen Classic slaví jubileum modelu Golf se třemi magickými písmeny nejen v Essenu. U příležitosti otevření výstavy Techno Classica bude v internetovém magazínu Volkswagen Classic zveřejněn rozsáhlý speciál s příběhy, rozhovory a reportážemi k 40. výročí modelu Golf GTI. Více naleznete od 6. dubna na www.volkswagen-classic.com.
V expozici oddělení Volkswagen Classic a Volkswagen Nutzfahrzeuge Oldtimer bude i v letošním roce stylově postaráno o klasické občerstvení: Beck’s Bulli z Hannoveru vystoupí v Essenu společně s vozem Volkswagen Currywurst Bulli, který bude obsluhovat své hosty na volné ploše před halou 7.0.
Exponáty GTI detailně
Golf I GTI, rok výroby 1976, zážehový čtyřválec 1,6 litru, 81 kW (110 k)
Tento GTI z prvního roku výroby pochází z Nizozemí. Byl to první Golf I GTI registrovaný v Nizozemí a původně sloužil jako předváděcí vozidlo dovozce vozů Volkswagen „Pon’s Automobielhandel“. Současným majitelem vozu je Porsche Centrum Gelderland, jehož ředitel Mark Wegh nechal první GTI nákladně restaurovat po dobu dvou let – samozřejmě výhradně s použitím originálních dílů Volkswagen.
Golf I GTI, „učňovský projekt“, rok výroby 1983, zážehový čtyřválec 1,8 litru, 82 kW (112 k)
Krátce před generační obměnou v roce 1983 vzniklo toto GTI, jehož karoserie byla rozebrána a nyní speciálně pro výstavu Techno Classica opět znovu sestavena. Projekt byl realizován Automobilovou sbírkou Volkswagen Osnabrück. V hlavních rolích: Nadšený fanoušek GTI Henrik Pöttger (21) a Leon Streib (19), kteří ve společnosti Volkswagen absolvují učňovský vzdělávací program v oboru mechatronik osobních vozů. Oba budou přítomni i na výstavě, aby své „dítě“ představili návštěvníkům.
Golf II GTI skupiny A, rok výroby 1986, zážehový čtyřválec 1,8 litru, 130 kW (176 k)
Tento Golf GTI s hmotností pouhých 880 kg byl v roce 1986 připraven oddělením Volkswagen Motorsport pro skupinu A mistrovství světa v rallye. Tehdejší předpisy připouštěly technické úpravy sériových dílů, které sloužily jak zvýšení výkonu, tak i snížení hmotnosti. Posádka Kenneth Eriksson a Peter Diekmann získala s tímto vozidlem titul mistra světa ve své třídě.
Golf III GTI „Edition 20“, rok výroby 1997, vznětový čtyřválec 1,9 litru, 85 kW (115 k)
Volkswagen překvapil k 20. jubileu fanoušky GTI speciální edicí, která byla poháněna mimořádně sportovním turbodieselem s přímým vstřikováním. Ve své době nejvýkonnější čtyřválcový motor TDI dosahoval v GTI výkonu 110 k, čímž se vyrovnal prvnímu modelu Golf GTI. Speciální model zůstal v nabídce do roku 1997 a četnými detaily výbavy připomínal původní GTI.
Golf V GTI „Need for Speed“, rok výroby 2008, zážehový čtyřválec 2,0 litru, 147 kW (200 k)
Pro milovníky her mezi fanoušky GTI vznikl v roce 2008 Golf „Need for Speed“ jako výsledek spolupráce mezi značkou Volkswagen a výrobcem počítačových a video her Electronic Arts. Vozidlo disponuje třemi herními konzolemi, integrovanými do interiéru, na nichž mohou příznivci motoristického sportu přidávat pořádně plyn.
GTI Roadster Vision Gran Turismo, rok výroby 2014, zážehový šestiválec 3,0 litru, 370 kW (503 k)
Největší atrakcí je designérská studie GTI Roadster. Neobyčejný koncept existoval nejprve jen virtuálně – jako výsledek spolupráce mezi společnostmi Volkswagen a Sony Computer Entertainment. Pro Setkání GTI u jezera Wörthersee v roce 2014 se stal závodní vůz ze hry PlayStation®3 „Gran Turismo 6“ realitou. Zdrojem hnací síly je V6 přeplňovaný dvěma turbodmychadly, s nímž je roadster katapultován z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy. Nejvyšší rychlost: 309 km/h!
Golf VII GTI Clubsport*, rok výroby 2016, zážehový čtyřválec 2,0 litru, 195 kW (265 k)
Clubsport je dosud nejvýkonnějším sériově vyráběným modelem GTI a byl vyvinut na oslavu 40. narozenin GTI. Výkon jeho motoru TSI 2,0 litru lze prostřednictvím funkce zvýšení plnicího tlaku po dobu deseti sekund zvýšit dokonce na 213 kW (290 k). Clubsport nabízí hodnoty přítlaku, běžné v motoristickém sportu, a je připraven pro jízdu na závodním okruhu díky nově tvarovanému přednímu nárazníku, zadnímu spoileru, difuzoru a bočním prahům.
*Golf GTI Clubsport, spotřeba paliva v l/100 km: 6,9 (kombinovaná), emise CO2 v g/km: 158 (kombinované); třída hospodárnosti: D