Praha, 28. dubna 2016 – Již 35. Setkání GTI u jezera Wörthersee, které bude zahájeno 4. května, se rychle blíží. Desetitisíce fanoušků GTI se mohou těšit na gigantickou party v malebném městečku Reifnitz na jižním břehu jezera Wörthersee, která se uskuteční u příležitosti 40. narozenin kultovního sportovního vozu. Volkswagen přiveze na tento festival všech sedm generací modelu Golf GTI a nový Golf GTI Clubsport. To však není všechno: V rámci legendárního Setkání GTI představí Volkswagen ve světové premiéře ještě ostřejší variantu edice „Clubsport“. Dosud nejvýkonnější sériově vyráběný Golf přijde na trh již na podzim jako limitovaná speciální edice.
„GTI“ – tato zkratka je již 40 let symbolem kompaktního sportovního vozu. Golf GTI přišel na trh v roce 1976 a demokratizoval sportovní jízdu. Stal se jedinečným originálem díky nezaměnitelným rysům GTI, mezi něž patří agilní motor, řízení s bezprostředními reakcemi, sportovní podvozek, nízká hmotnost, sportovní design vyjadřující jasný postoj, golfový míček v roli hlavice řadicí páky převodovky, červený pruh na masce chladiče, sportovní sedadla s károvaným vzorem. Vývoj tohoto modelu probíhal potají a cílem bylo vyrobit 5000 vozů. Celková výroba všech verzí modelu Golf GTI již dávno překročila hranici dvou milionů exemplářů. GTI je jedinečným fenoménem. Má za sebou 40 let vzestupného letu. A to je dobrý důvod k tomu, aby byl vyroben Golf GTI v dosud nevídané podobě. V limitované speciální edici Clubsport S, která patří mezi nejrychlejší vozy s pohonem předních kol naší doby. Dva fakty předem: 228 kW/310 k a nový podvozek se speciálním nastavením pro rychlé časy na Nürburgringu. Volkswagen zveřejní všechny další podrobné údaje o této nové verzi modelu Golf GTI 4. května v Reifnitzu u Wörthersee.
40 let modelu Golf GTI – rychlá retrospektiva
Golf GTI I (1976). Šest mužů zosnovalo v roce 1974 tajný plán vývoje „sportovního Golfu“. Tento projekt protlačili přes všechny instance. Dnes již nelze jednoznačně určit, v jaký den roku 1976 bylo vyrobeno první sériové GTI. Faktem je, že svým výkonem 110 k a nejvyšší rychlostí 182 km/h vzal útokem nejen svět kompaktních vozů, ale na dálnicích proháněl také luxusní sportovní vozy a sedany. V roce 1983 byla představena první speciální edice „Pirelli GTI“ s výkonem 112 k.
Golf GTI II (1984). Strategický geniální tah následoval o rok později s modelem Golf GTI II o výkonu 112 k, který převzal koncepci první generace s identickými charakteristickými rysy GTI. Z novinky se tak stal klasický model. Ikona. V roce 1984 způsobilo zavedení katalyzátoru snížení výkonu na 107 k. O dva roky později kompenzoval Volkswagen pokles výkonu novým šestnáctiventilovým motorem, který navázal na agilitu původního GTI výkonem 129 k v kombinaci s katalyzátorem. V roce 1990 posunulo spirálové dmychadlo výkon modelu Golf GTI G60 na 160 k.
Golf GTI III (1991). Volkswagen přenesl charakteristické rysy GTI v roce 1991 do třetí generace. Vše začalo výkonem 115 k. O rok později vzrostl výkon díky novému motoru se čtyřventilovým rozvodem na 150 k. V roce 1996 rozšířil nabídku verzí GTI turbodiesel TDI o výkonu 110 k; v průběhu následujících let se zážehové a vznětové varianty definitivně rozdělily na GTI a GTD. Rovněž v roce 1996 byl na trh uveden jubilejní model „20 let GTI“.
Golf GTI IV (1998). V roce 1998 uvedená čtvrtá generace GTI vystupovala velmi decentně. Technicky byl Golf GTI IV o výkonu 150 k vozem, který měl svou agilitou a kvalitou velký náskok před konkurencí. Zážehové motory – čtyřválce a (jedinečné) pětiválce – dosahovaly výkonu až 170 k, vznětové motory poskytovaly maximálně 130 k. V roce 2001 zahájila renesanci sportovní ikony speciální edice „25 let GTI“ s přeplňovaným motorem o výkonu 180 k.
Golf GTI V (2004). Golf GTI oslavil grandiózní návrat debutem páté generace v roce 2004. S výrazně ostřejším vzhledem, přeplňovaným motorem o výkonu 200 k a maximálně suverénními jízdními vlastnostmi byl koncept GTI katapultován do budoucnosti. Volkswagen věnoval svým fanouškům k 30. narozeninám kultovního sportovního modelu v roce 2006 edici „30 let GTI“ o výkonu 230 k. V roce 2007 se na start postavila reinkarnace verze „Pirelli GTI“ se shodným motorem.
Golf GTI VI (2009). S šestou generací následoval v roce 2009 Golf GTI, který nově definoval trakci elektronickou uzávěrkou diferenciálu (XDS). GTI o výkonu 210 k tak poskytovalo ještě větší potěšení z jízdy. Bylo to GTI, které nabízelo díky nově koncipované výfukové soustavě ještě slyšitelnější dynamiku. Poprvé bylo navíc nabízeno také v karosářské variantě kabriolet. Vrcholem této generace byl v roce 2011 „Golf GTI Edition 35“ s výkonem 235 k, uvedený na trh u příležitosti 35. narozenin.
Golf GTI VII (2012). Sedmá generace GTI byla uvedena v roce 2012 ve dvou výkonových stupních. Vstupní verze nabízí nejvyšší výkon 162 kW/220 k, Golf GTI Performance je vyladěn na 169 kW/230 k a je navíc vybaven novou uzávěrkou předního diferenciálu. Začátkem roku 2016 následovalo na tomto základě zvýšení výkonu až na 213 kW/290 k pro verzi Golf GTI Clubsport, která se ještě víc přiblížila k světu motoristického sportu. Další krok tímto směrem učiní speciální edice modelu Golf GTI Clubsport, která bude za několik dní představena u jezera Wörthersee.