Wolfsburg/Reifnitz, květen 2016. Golf GTI Clubsport S proletěl cílovou čárou „Zeleného pekla“ jako šíp. Nejvýkonnější Golf GTI všech dob, řízený německým závodním jezdcem Bennym Leuchterem (28), právě překonal na Severní smyčce Nürburgringu dosavadní rekordní čas na kolo v kategorii sériově vyráběných vozů s pohonem předních kol. Budoucí konkurenti budou muset překonat Leuchterův čas s GTI: 7:49:21 min. Tento exkluzivní nový sportovní vůz, odvozený z modelu Golf GTI Clubsport, vznikl na oslavu 40. výročí modelu GTI. Již Golf GTI Clubsport smazává hranice mezi sériově vyráběnými a závodními vozy díky výkonu 195 kW/265 k (který lze funkcí zvýšení plnicího tlaku přechodně zvýšit na 213 kW/290 k) a aerodynamice, která byla v mnoha oblastech zcela přepracována, aby se zvýšily přítlačné síly. Volkswagen dává legendární modelové řadě novou korunu modelem Golf GTI Clubsport S, který slaví světovou premiéru na Setkání GTI u jezera Wörthersee (4. až 7. května). Výkonové parametry nové vlajkové lodi řady Golf GTI zahrnují kdykoli dostupný nejvyšší výkon 228 kW/310 k, zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,8 sekundy a nejvyšší rychlost 265 km/h (neomezená). Provozní hmotnost EU (včetně řidiče a zavazadel) byla snížena na 1360 kg. Nicméně je to právě rekordní čas na Severní smyčce, který skutečně dokládá výjimečnou rychlost tohoto vozu.
Nastavení Nürburgring. Celosvětově exkluzivním prvkem výbavy
modelu Golf GTI Clubsport S je nastavení pro nejnáročnější závodní okruh na světě,
které lze aktivovat voličem jízdních režimů. Vůz je totiž sériově vybaven
individuálně nastavitelnou dynamickou regulací podvozku DCC (Dynamic Chassis
Control) a voličem jízdních režimů. V režimu "Individual" vyvinuli inženýři
nastavení, které je precizně přizpůsobeno jedinečným podmínkám Nürburgringu. Kromě
toho jsou k dispozici jízdní režimy Comfort, Normal a Race. Řidič si samozřejmě
může jako obvykle upravit nastavení v režimu Individual a kdykoli se může vrátit k
nastavení Nürburgring před jízdou na Severní smyčce obnovením režimu Individual v
menu na dotykovém displeji. Tato jedinečná konfigurace změní parametry nastavení
zvuku, motoru a řízení (vůz je sériově vybaven progresivním řízením) do režimu Race
a DCC do režimu Comfort. V tomto případě se však za touto volbou skrývá zcela
odlišná skupina nastavení místo normálních nastavení Race a Comfort.
Výroba omezena na 400 vozů. Pro celý svět bude vyrobeno 400 vozů,
z nichž 100 bude dodáno zákazníkům v Německu. Barvy limitované edice se drží
původního GTI: "červená Tornado", "bílá Pure" a "perleťová černá Deep". Střecha
červených a bílých vozů GTI Clubsport S je lakována černou barvou. Tento vůz bude
mít na všech trzích dvoudveřovou karoserii a mechanickou převodovku, aby byla
minimalizována hmotnost. V porovnání s dvoudveřovým modelem Golf GTI Clubsport s
mechanickou převodovkou došlo k výraznému snížení hmotnosti verze "S". Výsledkem je
výkonová hmotnost 4,15 kg/k. Dvoumístný Golf GTI Clubsport S
poskytuje nejvyšší točivý moment 380 N.m mezi 1700 a 5300 min-1. Největší úspory
hmotnosti bylo dosaženo eliminací zadních sedadel, včetně středové loketní opěrky.
Hmotnost dále snižuje menší akumulátor, jakož i odklon od postradatelných detailů,
jako jsou izolační materiály, dvojitá podlaha zavazadlového prostoru, kryt
zavazadlového prostoru, podlahové rohože a izolace kapoty. Stejný účel plní také
hliníkový pomocný rám přední nápravy a hliníkové středy brzdových kotoučů. Na druhé
straně byla hmotnost zvýšena pneumatikami Michelin rozměru 235/35 ZR na 19" kolech
"Pretoria" z lehké slitiny, které jsou tak důležité pro sportovní výkony, neméně
zásadním systémem DCC, jakož i příčnou výztuhou mezi vzpěrami přední nápravy,
dělicí sítí za sedadly a kobercem vzadu. Celkové snížení hmotnosti tedy činí
přibližně 30 kg v porovnání s podobně vybaveným modelem Golf GTI Clubsport.
Pohotovostní hmotnost EU je pouhých 1285 kg (provozní hmotnost EU, včetně řidiče a
zavazadel: 1360 kg). Při výkonu 310 k tak vychází výkonová hmotnost 4,15 kg/k,
která zaručuje mimořádnou jízdní dynamiku. Nižší hmotnost znamená také vyšší
hospodárnost: 7,4 l/100 km (tomu odpovídají emise CO2 172 g/km).
Specifikace motoru. Vývojový tým pro zvýšení výkonu motoru
maximálně využil synergie mezi závodními a sériově vyráběnými vozy na základě svých
zkušeností s novým závodním vozem Golf GTI TCR (243 kW/330 k/410 N.m) pro závody
cestovních vozů TCR International Series. Aplikací poznatků ze závodního nastavení
vozu Golf GTI TCR pro mistrovství cestovních vozů se podařilo zvýšit výkon na 310 k
a maximální točivý moment na 380 N.m. Inženýři dosáhli zvýšení výkonových parametrů
úpravou řídicí jednotky motoru a použitím nové výfukové soustavy s průměrem potrubí
před koncovkami 65 mm místo 55 mm, která snižuje zpětný tlak výfukových plynů a
zvyšuje výkonové parametry. Vedlejším plodem úprav je úžasný a výrazný zvukový
projev při brzdění, který napodobuje efekt "střílení do výfuku" závodních vozů v
důsledku vynechání zapalování. To platí v mimořádné míře pro jízdní režim Race
(společně s dalšími změnami, jako jsou vyšší otáčky motoru, atd.), v němž je Golf
GTI Clubsport S vyladěn pro maximální sportovní výkony a extrémně agilní reakce na
pohyby pedálu plynu, stejně jako v nastavení Nürburgring. V rámci úprav integrovali
inženýři také nové palivové čerpadlo s vyšším průtokem. Motor modelu Golf GTI
Clubsport S s pohonem předních kol technicky vychází z motoru TSI se zdvihovým
objemem 1984 cm3, který pohání také ostatní verze modelů Golf GTI a Golf R. Tento
zástupce třetí generace motoru EA888 se může pochlubit mnoha technickými
vylepšeními, mezi něž patří kapalinou chlazený výfukový kanál k turbodmychadlu,
integrovaný do hlavy válců, a proměnné časování sacích i výfukových ventilů.
Specifikace exteriéru. Specifikace nejexkluzivnější verze modelu
Golf GTI zahrnuje rovněž následující prvky vnější výbavy: speciální sportovní
pneu-matiky s hladkým dezénem doplněným nemnoha výraznými drážkami (Michelin Sport
Cup 2) na 19" kolech "Pretoria" z lehké slitiny, tmavě tónovaná skla zadních oken
(65% absorpce světla), typové označení "Clubsport S", černě lakovanou střechu (také
pro verze s červenou a bílou barvou karoserie) a xenonové světlomety s funkcí
odbočovacích světel a diodami LED pro denní svícení. Upravena byla rovněž 17"
brzdová soustava, jejíž komponenty jsou mimořádně odolné vůči působení vysokých
teplot při jízdě na závodním okruhu. Středy brzdových kotoučů jsou vyrobeny z
hliníku, zatímco třecí prstence jsou z lité oceli a připevněné k hliníkovým středům
litými čepy, takže se mohou po zahřátí radiálně rozpínat. Další výhodou nových
brzdových kotoučů je dobré dávkování brzdné síly a stabilita. Důležitým faktorem
pro dynamické jízdní vlastnosti vozu je snížení neodpružené hmotnosti každého kola
o jeden kilogram díky hliníkovým středům brzdových kotoučů. Golf GTI Clubsport S
vyjíždí z bran výrobního závodu také se speciálním brzdovým obložením na přední a
zadní nápravě, které optimalizuje výkon brzdové soustavy za vysokých teplot.
Specifikace interiéru. Každý ze 400 vyrobených vozů Golf GTI
Clubsport S bude mít své výrobní číslo (od 001/400 do 400/400) na středové konzole
vpředu. Řidič a spolujezdec vpředu sedí v závodních skořepinových seda-dlech, které
poskytují potřebné boční vedení při rychlé jízdě po Severní smyčce. Výbava zahrnuje
rovněž charakteristické prvky modelu GTI, známé z "normálního" modelu Golf GTI
Clubsport, včetně kultovní hlavice řadicí páky v podobě golfového míčku, obšitého
Alcantarou, červené linie na bezpečnostních pásech, ozdobných prvků "Honeycomb 40"
(na přístrojové desce a výplních dveří) a elegantních detailů lakovaných černým
klavírním lakem. Sportovní volant obšitý Alcantarou (a opatřený chromovaným logem
GTI, červeným prošíváním a označením polohy 12 hodin) padne skvěle do ruky a byl
ergonomicky navržen pro optimální výkony na závodním okruhu. Červené nápisy GTI
zdobí prahové lišty z ušlechtilé oceli.
Od GTI Performance až ke GTI Clubsport S. Autorem nápadu vyvinout
Golf GTI Clubsport S je tým značky Volkswagen zodpovědný za "normální" GTI, který
na něj přišel během testování finální verze aktuálního modelu Golf GTI Performance
na závodním okruhu. "Všem nám bylo jasné, že toto GTI má obrovský potenciál,"
vzpomíná Karsten Schebsdat, vedoucí nastavení podvozku. "Rozhodli jsme se proto, že
z tohoto vozu získáme nejvyšší možné výkony. Malý tým absolvoval celý proces,
odzdola nahoru, podobně jako v minulosti, když vznikal první Golf GTI." Kromě již
výše popsaného snížení hmotnosti a vylepšení výkonových parametrů byly při vývoji
skutečně rychlého vozu zásadní další dva faktory: optimální aerodynamika a
výjimečný podvozek. Nový Golf GTI Clubsport S je výjimečný v obou oblastech.
Aerodynamika. Co se týče aerodynamiky a souvisejících hodnot
přítlaku, vyšel Volkswagen z úprav realizovaných již u modelu Golf GTI Clubsport.
Obě verze - "Clubsport" a "Clubsport S" - jsou charakterizovány zcela novými
nárazníky vpředu. Nový design zlepšuje přívod vzduchu k motoru, aerodynamiku a
přítlak vpředu. Střešní spoiler vzadu byl aerodynamicky zdokonalen v aerodynamickém
tunelu a u verzí Clubsport je výrazně větší než u verzí Golf GTI a Golf GTI
Performance. Výsledkem je výrazně opti-malizovaná aerodynamika. Mezi střechou,
která je kompletně černá, a spoilerem s křídlovitým tvarem je úzká vzduchová
mezera. Dvoudílný střešní spoiler vyčnívá vzhůru nad linii střechy. Po stranách
přechází spoiler do černých aerodynamických ploch na víku zavazadlového prostoru.
Tento druh vícedílného spoileru má velmi komplexní konstrukci, která dokonale plní
požadovaný aerodynamický účel v podobě výrazného zvýšení přítlaku na zadní nápravu.
Součástí stylistického a aerodynamického konceptu je také černý zadní difuzor.
Aerodynamická opatření vytvářejí větší přítlak na zadní nápravu než na přední
nápravu, což zvyšuje stabilitu verzí Clubsport. Zvýšení jízdní stability, zejména
na zadní nápravě, umožňuje precizně vyladit podvozek pro ještě vyšší jízdní
komfort. V případě modelu Golf GTI Clubsport S to znamená, že mohla být prakticky
eliminována nedotáčivost, která je pro vozy s pohonem předních kol typická.
Podvozek. Nový Golf GTI Clubsport S má speciální sportovní
podvozek. Specialisté na podvozek přepracovali obě nápravy modelu Golf GTI
Club-sport S. Modulární víceprvková zadní náprava tím získala ještě větší potenciál
pro maximální směrovou stabilitu, umožňující dosažení vyššího příčného zrychlení.
Bez úpravy přední nápravy se vzpěrami McPherson by to však vedlo k větší
nedotáčivosti. Karsten Schebsdat, odborník na podvozek, k tomu vysvětluje: "Abychom
neutralizovali nedotáčivost a zároveň zvýšili přilnavost, realizovali jsme opatření
proti nedotáčivosti na přední nápravě a zkonstruovali speciální těhlice kol."
Výsledkem jsou větší úhly odklonu kol. Negativní odklon zvyšuje potenciál pro
směrovou stabilitu, čímž je optimalizována přilnavost na přední nápravě. Clubsport
S je charakterizován podobně dobrou vyvážeností jako "normální" Clubsport, a to
dokonce i při vyšším příčném zrychlení, což umožňuje projíždět zatáčky ještě
vyššími rychlostmi. Brzdný výkon byl rovněž optimalizován. Příslušná opatření
zabraňují především "utržení zádě", zejména při brzdění na vjezdu do velmi rychlých
zatáček. V kombinaci s aerodynamickými opatřeními může řidič s vozem Golf GTI
Clubsport S cíleně brzdit na vjezdu do zatáček, aniž by došlo ke ztrátě jízdní
stability. Výsledkem je extrémně dobrá ovladatelnost při jízdě na limitu a čas na
Severní smyčce pouhých 7:49:21 min.
Řízení trakce: Vůz má ještě lepší trakci dokonce i při maximální
akceleraci díky upravenému nastavení podvozku a sportovním pneumatikám s hladkým
dezénem doplněným nemnohými výraznými drážkami. Volkswagen na tomto základě upravil
také software ESC. Přestože protiprokluzový systém zasahuje v modelu Golf GTI
Clubsport S později a při zásahu dochází k menšímu snížení točivého momentu,
podařilo se prakticky eliminovat "odskakování předních kol", které je typické pro
výkonné vozy s pohonem předních kol při maximální akceleraci. Tento citelný přínos
se podobá funkci Launch Control ve vozech s automatickou převodovkou. Akceleraci
podporují také tužší ložiska motoru, nová kyvná vzpěra mezi převodovkou a přední
nápravou a vyztužené převodné ústrojí. Mezi další důležité prvky patří funkce XDS+
pro podporu jízdní dynamiky a uzávěrka předního diferenciálu, která je také
součástí sériové výbavy.
• Uzávěrka předního diferenciálu. V porovnání s
čistě mechanickými uzávěrkami má uzávěrka předního diferenciálu modelů Golf GTI
Club-sport a Golf GTI Clubsport S variabilní míru svornosti a je dokonale
in-tegrována do činnosti systémů ESC, EDS a XDS+. Díky tomu je možné kompletně
eliminovat negativní vliv na preciznost řízení, k němuž by ji-nak docházelo s
mechanickou uzávěrkou.
• ESC Sport. Stejně jako pro ostatní verze GTI
nabízí Volkswagen také funkci "ESC Sport" pro velmi zkušené řidiče. V modelu Golf
GTI Club-sport S je systém aktivován ve dvou stupních tlačítkem na středové
konzole. Krátkým stisknutím tlačítka přejde elektronicky řízený stabilizační systém
ESC (Electronic Stability Control) do režimu "ESC Sport". Při velmi rychlé jízdě s
mnoha zatáčkami - například na Severní smyčce - reaguje ESC později, a tím umožňuje
ještě agilnější jízdní vlastnosti. Pokud řidič drží tlačítko stisknuté více než tři
sekundy, dojde k úplné deaktivaci systému ESC. GTI lze nyní řídit na limitu zcela v
režii řidiče bez jakýchkoli regulačních zásahů. Kromě ovládání tlačítkem na
středové konzole může být ESC aktivováno nebo deaktivováno také v menu pro
nastavení vozidla.
Nastavení Severní smyčka Nürburgringu. Většina závodních okruhů po
celém světě je prosta velkých nerovností nebo výškových rozdílů. To neplatí pro
Severní smyčku Nürburgringu, kde je velké množství jak nerovností, tak výškových
rozdílů - a k tomu navíc čeká na řidiče bezpočet zatáček. Výsledkem je jedinečná
kombinace úseků, které kladou vysoké nároky na jízdní dynamiku v příčném i svislém
směru. Vůz, vyladěný pro jízdu na Nürburgringu, musí být na jedné straně schopen
projíždět zatáčky vysokou rychlostí a zároveň si poradit i s extrémními nerovnostmi
a výškovými rozdíly. Jinými slovy, je-li vůz nastaven pro jízdu na normálním
závodním okruhu, pak má jeho podvozek obvykle velmi tvrdou charakteristiku, která
není pro Severní smyčku vhodná. Podvozek totiž musí absorbovat rázy od nerovností
tak, aby kola zůstávala v dokonalém kontaktu s vozovkou. To znamená, že vůz musí
být relativně měkký ve svislém směru, ale zároveň tuhý z hlediska příčné dynamiky.
A přesně tyto požadavky zohlednili inženýři značky Volkswagen v nastavení pružin a
tlumičů - zejména co se týče nastavení tlumičů dynamické regulace podvozku DCC
(Dynamic Chassis Control). Tento systém umožňuje optimální řízení tlumicí síly v
závislosti na jízdních podmínkách a tato charakteristika byla optimalizována pro
Severní smyčku v jízdním režimu Individual modelu Golf GTI Clubsport S.